سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :0
کل بازدید :3239
تعداد کل یاداشته ها : 10
103/2/10
2:50 ع
علت شکل گیری کوه های مریخی

دکتر «کاظم شعبانی گورجی»، مدیرگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان درباره علت به وجود آمدن این رشته کوه ها می گوید: فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم ترین دلایل شکل گیری این کوه ها است.

وی می افزاید: این کوه ها براثر فرسایش سریع به وسیله باد و باران به این شکل در آمده است و یکی از پدیده های جذاب و کم نظیر زمین شناسی به شمار می آید.

وی در ادامه می گوید: این کوه ها از جنس سنگ های رسوبی با ترکیبات مارن، رس و آهک و به رنگ سفید مایل به طوسی است که در اثر فرسایش، شیارهای زیبایی بر آن ها ایجاد شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ارتفاع کوه های مریخی می گوید: ارتفاع کوه های مریخی در نقاط مختلف، متفاوت است بطوری که برخی از آن ها 5 متر و برخی دیگر بیش از 100 متر ارتفاع دارند.

شعبانی می افزاید: نظیر این رشته کوه ها را می توان در«هزار دره» در شرق تهران که از کنگلومرا که از ماسه سنگ های کنگلومرائی و به مقدار کمی رسوبات رسی تشکیل شده است یافت.

وی با اشاره به نقش این کوه ها در اقتصاد منطقه و کاربرد مواد تشکیل دهنده آن در صنعت، می گوید: کوه های مریخی از نظر اقتصادی برای مردم منطقه اهمیت ویژه ای دارد بطوری که می توان از مواد اصلی سازنده آنها که به طور عمده مارن، رس و ترکیبات آهکی است در تولید سیمان و همچنین ساخت آجر استفاده کرد.

وی در ادامه می افزاید: هم چنین باید آنالیزهای شیمیایی و مهندسی روی این ترکیبات انجام و مشخص شود که چگونه می توان بیشتر از آنها در ساخت سیمان و آجر استفاده کرد.

شعبانی به اهمیت این کوه ها در جذب گردشگر اشاره می کند و می گوید: این منطقه باید به عنوان یک «ژئوپارک» ثبت جهانی شود زیرا ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه دارد.

مدیرگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، خاطرنشان می کند: در جهان تنها چند کشور چنین مناظر زیبا و بکری دارندبه عنوان مثال کشور مغولستان از این جاذبه گردشگری برخوردار است و از چندی پیش به ایجاد اماکن تفریحی و سیاحتی در مجاورت این نوع کوه ها اقدام کرده است و با این اقدام خود، هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران از سراسر دنیا در این منطقه است.

«دکتر غلامرضا نوری»، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در باره شکل گیری کوه های مریخی چا بهار به ایسنا گفته است: این کوه های زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر درآمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیرعادیشان، از آنها با عنوان کوه های مریخی نیز یاد می کنند.

وی می افزاید: شیارها و تراش های زیبای این کوهها که فاقد هیچ گونه پوشش گیاهی هستند، منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به این نکته که این پدیده های طبیعی زیبا ادامه کوه های زاگرس هستند می گوید: این کوه ها در ادامه کوه های زاگرس است که در ادامه به پاکستان می رسد و به غیر از زیبایی منحصر به فرد این کوه ها، از فضای باز و افق دید مناسب این منطقه می توان برای رصد فضای لایتناهی و نجوم هم استفاده کرد.

نوری می افزاید: در میان دره ها و اطراف این کوه ها فسیل انواع صدف ها و آبزیان از جمله نهنگ یافت می شود. وی خاطرنشان می کند: این منظره زیبا با چشم اندازهای طبیعی کم نظیر مانند تالاب لیپار با انواع پرندگان، سواحل ماسه ای و صخره ای دریای عمان با امواج خروشان برای گردشگران و طبیعت گران آغوش گشوده است.